Novi Marof - radionica „Kako se oduprijeti lošim nagovorima“

25.03.2014.

Krajem veljače i tijekom ožujka 2014. godine provedena je peta radionica programa „ABC - CRVENI KRIŽ, IDEJA HUMANOSTI“ pod nazivom "Kako se oduprijeti lošim nagovorima“. Cilj radionice je naučiti učenike kako se donose odluke i što sve treba sagledati prije donošenja same odluke, kako se zalagati za sebe i biti svoj, a istovremeno ostati povezan s drugima te ih navesti da shvate da su zasluge i odgovornost za izbore uvijek pod našom voljom i kontrolom.

U 5. i 6. razredima cilj radionice je bio da učenici spoznaju načine pomoću kojih se mogu oduprijeti negativnim pritiscima i nagovorima (npr. kako reći NE pušenju, alkoholu, izbivanju s nastave ili od kuće, uništavanju tuđe imovine, krađi, itd.) te da nauče uočavati mehanizme putem kojih okolina utječe na pojedinca i njegovo ponašanje. Posebno se ističe snaga skupine vršnjaka kao važno sredstvo socijalizacije, s naglaskom na fenomen grupnog pritiska. Proces razrade ovih ciljeva počinje osvjetljavanjem najrazličitijih socijalnih slučajeva utjecaja kroz pripremljeni plakat na kojemu je stilizirana marioneta, kako bi se potaknulo učenike da se užive u ulogu marionete i na taj način identificiraju vanjske socijalne utjecaje koji utječu na njihovo ponašanje i donošenje odluka (utjecaj roditelja, učitelja, vršnjaka, medija, idola...). U nastavku je učenicima pročitana priča "Nagovorili su me" u kojoj se opisuje primjer podlijeganja nagovoru vršnjaka s negativnim posljedicama, te se kroz pitanja, vođenu raspravu i iznošenje vlastitih primjera želi učenike potaknuti na to da shvate potrebe i strahove glavnog junaka priče, ali i zašto je važno odoljeti grupnom pritisku, preuzeti odgovornost za vlastite postupke, tj. "razmišljati svojom glavom".

U 7. i 8. razredima se učenike potiče na razvoj svijesti o osobnim željama i planovima, ali i potrebnim koracima do realizacije ciljeva. U prvom dijelu radionice učenike se, pomoću vremenske crte na koju moraju smjestiti njima važne događaje iz prošlosti i planove za budućnost (što želim postati, odabir srednje škole ili fakulteta, bavljenje glazbom ili sportom, kuća, posao, auto, osnivanje obitelji, putovanja, dobitak na lutriji...), nastoji potaknuti na razmišljanje o njihovim željama i ciljevima. U drugom dijelu radionice biraju jedan, njima najvažniji cilj/želju, koji moraju smjestiti na vrh piramide (projekcija cilja) te popunjavanjem blokova piramide samostalno i kroz zajedničku raspravu odgonetnuti koja su im to znanja, vještine, sposobnosti i aktivnosti potrebne za njegovo ostvarenje.

Primjeri nekih učenika:

  • postati teta u vrtiću (završiti OŠ, upisati željenu SŠ, završiti srednju, upisati višu za odgajateljicu na Učiteljskom fakultetu, završiti fakultet, zaposliti se kao teta u vrtiću);
  • postati ono što želim biti (završiti OŠ, upisati željenu SŠ, proći školu s dobrim uspjehom, proći maturu, upisati dobar fakultet i završiti ga, putovati i uživati);
  • proputovati svijet (završiti OŠ i SŠ, naći dobar posao, zaraditi novac, kupiti kuću, kupiti auto, uštedjeti novac za putovanje);
  • imati sretan život i obitelj (završiti školovanje, zaposliti se i zarađivati za sebe, sretno se vjenčati s voljenom osobom i osnovati s njom zajednički život, živjeti s voljenom osobom bez velikih problema, imati djecu i brinuti se o njima, umrijeti od starosti, a ne od bolesti).

Za razliku od prijašnjih radionica učenici su na kraju ove radionice imali priliku zadržati radne listiće ukoliko su smatrali da će im koristiti kao podsjetnik na putu postizanja željenih ciljeva, što je veliki broj učenika zaista učinio i time dao do znanja koliko im je radionica bila korisna i važna.

Uspješnost provedbe radionice, osim u zadovoljstvu učenika, očituje se i u podatku da je i ova kao i četiri prethodne radionice provedena u 6 osnovnih škola na području djelovanja GDCK Novi Marof (Novi Marof, Varaždinske Toplice, Ljubeščica, Breznički Hum, Bisag i Visoko) te Područnoj školi Remetinec, na satovima razrednog odjela i obuhvatila je 907 učenika u 46 razrednih odjela.